اجرای کنسرت خیابانی در بوستان آب و آتش/چراغ خاموش جلو بروید
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۸۶۴۱۴
به گزارش خبرنگار ایلنا، بحث کنسرت خیابانی در ایران، اگرچه از ابتدای مرداد سال جاری و پس از پست اینستاگرامی همایون شجریان (خواننده آواز اصیل ایرانی) و ابراز تمایلش برای برگزاری چنین رویدادی به صورت رایگان، داغ شد اما پیش از آن نیز سابقه برگزاری در شکلهای مختلف بزرگ و کوچک را داشته است.
پیشنهاد همایون شجریان هرچند واکنشهای همدلانه بسیاری را ازسوی مسئولان اعم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و شورای شهر تهران برانگیخت اما همه چیز در حد حرف باقی ماند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ترجیح میدهم خیلی در موردش حرف نزنیم
معتمدی در مورد این کنسرت که روزهای پنجشنبه و جمعه، هشتم و نهم شهریور ساعت 21 در بوستان آب و آتش برگزار میشود، گفت: کنسرت خیابانی و رایگان اخیرا وارد مباحث خبری و رسانهای شده است و بعضی دوستان بعد از مشکلاتی که در حوزه اقتصادی پیش آمد حرفش را بسیار پیش کشیدند ولی بدون شک قبل از این هم بوده است. من چند ماه پیش، حدودا سه یا چهار ماه قبل، در شهر ساری، کنسرتی داشتم که در بوستانی بزرگ به نام بوستان ولایت برگزار شد و فکر میکنم چیزی حدود 30 تا 40 هزار بیننده داشت. ما با تمهیداتی که شهردار ساری اندیشیده بود؛ در آنجا اجرا کردیم و خیلی هم وارد مباحث رسانهای نشدیم.
او ادامه داد: ترجیح من همچنان همان است که خیلی در موردش حرف نزنیم ولی اگر امکانی باشد، استطاعتی و توانی، گهگداری این کار را انجام دهیم که اجرا در بوستان آب و آتش هم در راستای همان فرصتی است که فراهم شده است و ما هم همه تلاشمان را میکنیم تا کسانی که تشریف میآورند، اجرا را دوست داشته باشند و خاطره خوبی در ذهنشان بهجا بماند.
پیش رفتنی چراغ خاموش برای سنجیدن شرایط
معتمدی در مورد رایگان بودن این کنسرت هم توضیح داد: این کنسرت بلیتفروشی ندارد و رایگان است ولی تصمیم ما بر این بود که در موردش اعلام گسترده نکنیم تا روزهای قبل از کنسرت که ببینیم وضعیت به شکل پیش میرود. چون واقعیت امر این است که مخصوصا الان با توجه به حساسیتی که نسبت به این مسئله به وجود آمده است، بحثهای امنیتی و کنترل جمعیت تبدیل به دغدغه اصلی مسئولین شهری و انتظامی شده است که حق هم دارند و ما سعی کردیم تا نزدیکی کنسرت چراغ خاموش جلو برویم و ببینیم شرایط چگونه پیش میرود.
مفاهیمی که صحبت کردن در موردشان، اوضاع را بغرنجتر میکند
این خواننده آواز ایرانی ادامه داد: صحبت کردن در مورد بعضی کارها پیش از انجام دادنشان مثل کنسرت در مشهد، کنسرت در استان خراسان، کنسرت خیابانی و... صرفا ایجاد حساسیت میکند. به هر حال روی این موضوعات حساسیتهایی هست که حرفها و صحبتهای ما در صفحات مجازیمان و مصاحبههایمان در واقع نه تنها کمکی به اجرایشان نمیکند که قضیه را بغرنجتر هم میکند. من فکر میکنم ما به عنوان هنرمندان این جامعه در مورد کارهایی که میخواهیم انجام دهیم، اول باید در خصوص تمهیداتش رایزنی کنیم، بدون اینکه چیزی را اعلام کنیم. یعنی یک مقدار زمینهسازیهایش را انجام دهیم و بعد انشالله به مرحله اجرا که رسید، مردم هم استفادهاش را ببرند.
او ادامه داد: من طبق تجربهای که دارم، مثلا در مورد کنسرتهایی که قرار است در استان خراسان برگزار شود، قبلش خیلی از هنرمندان میآیند اعلام میکنند که ما قرار است در استان خراسان روی صحنه برویم، خب این یکسری حساسیتهایی برمیانگیزد و همان اعلام کردنها باعث اجرا نشدنش میشود. کنسرت خیابانی هم همین است و من فکر میکنم ما باید با در نظر گرفتن صلاح و مصلحتهایی که در جامعه هست و رایزنیهایی که انجام میدهیم اول به تمهیداتش بیندیشیم و بعد اگر قابل اجرا بود به مردم اطلاع دهیم. امیدوارم که مسئولین هم اگر این اجرا، اجرای خوبی شد و مشکل خاصی به وجود نیامد، مقدمهای بدانندش که این گونه اجراها را در فضای شهری همه شهرهای ایران بیشتر داشته باشیم و هرازگاهی به بهانههای مختلف، به بهانهها و مناسبتهایی که جامعه میطلبد که فضای شادی داشته باشد در فضای عمومی شهرها برگزارشان کنیم تا شاید منجر به ایجاد نشاط و شور و شعف اجتماعی شود.
ساری را هم اگر در موردش اطلاعرسانی میکردیم شاید به اجرا نمیرسید
معتمدی تصریح کرد: اشاره کردم که ما چند وقت پیش با همین تمهیدات در ساری روی صحنه رفتیم و نه اتفاقی افتاد و نه حساسیتی به وجود آمد و انجام شد و رفت. در صورتی که اگر من همان موقع اعلام میکردم که تصمیم داریم چنین کنسرتی در ساری برگزار کنیم احتمالا حساسیت بسیاری در موردش به وجود میآمد و اساسا منجر به نشدنش میشد. من توصیهام به همکارانم این است که حتما پیگیر اقداماتی باشند که میخواهند در جهت ایجاد نشاط عمومی انجام دهند ولی اولین مرحلهاش این است که رایزنیهای سازمانی و اداریاش را انجام دهند، قبل از اینکه تصمیمشان را به صورت عمومی اعلام کنند.
رپرتواری که آن بار در برج میلاد اجرا شد و اینبار در بوستان آب و آتش
معتمدی در مورد سابقه همکاری با ارکستر فرهنگ و هنر به رهبری علیاکبر قربانی و قطعاتی که در بوستان آب و آتش اجرا خواهد کرد هم گفت: در آخرین کنسرتم در تهران، در برج میلاد که 26 اردیبهشت برگزار شد با ارکستر فرهنگ و هنر که رهبریاش را علیاکبر قربانی برعهده داشت روی صحنه رفتم و اجرای بوستان آب و آتش هم تقریبا همان رپرتوار است با تغییراتی که در ترکیب نوازندگان به وجود آمده است ولی همان رهبر است و همان رپرتوار با کمی تغییرات که آن بار در برج میلاد بود و این بار در بوستان آب و آتش.
برنامههای آینده معتمدی
او در مورد برنامههای آیندهاش هم گفت: یک هفته بعد از این کنسرت، کنسرت قطعات جدیدترم است که در حال تمرینشان هستیم و انشاالله تا یک هفته دیگر آماده میشود و در سالن اندیشه حوزه هنری روی صحنه خواهیم رفت و این آخرین کنسرت من در این فصل کاری، پیش از آغاز محرم و صفر خواهد بود.
منبع: ایلنا
کلیدواژه: محمد معتمدی کنسرت خیابانی بوستان آب و آتش
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۸۶۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
استقبال از «آن برد» غافلگیر کننده بود/ دغدغه همیشگی «مهاجرت»
آیدین تمبرچی کارگردان نمایش «آن برد» نوشته مشترک تمبرچی و مهدی زندیه که این روزها با استقبال قابل توجه مخاطبان در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر در حال اجرا است، درباره روند تولید این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: از سال ۹۵ به همراه مهدی زندیه درگیر نوشتن این متن شدیم اما زمانی طولانی آن را کنار گذاشتیم. در آن مقطع زمانی دستنویسی از متن تهیه شد تا با ۲ بازیگر در سالن کوچک مولوی روی صحنه برود ولی اثر به اجرا نرسید. بعد از چندین سال رجعت به متن «آن برد»، دستنویس جدیدی تهیه شد. از مهر سال ۱۴۰۲ بازنویسی متن را انجام دادیم و از اوایل دی سال گذشته نیز تمرینها را شروع کردیم.
وی درباره اینکه آیا نمایش «آن برد» به شیوه کارگاهی تولید شده است یا خیر، توضیح داد: متن از پیش تهیه شده بود و تمامی ایدههای کارگردانی در آن مدنظر قرار گرفته بود اما اسلوبهایی که منصوب به کار کارگاهی میشوند به شکل موقعیت نمایشی در اثر وجود دارند. در شیوهای که «آن برد» را تولید و اجرا کردیم، مکان مدام تغییر میکند و زمان سیال است و اسلوبها منصوب به کار کارگاهی است اما ما پیشتر به این ایدهها و موضوعات فکر کرده بودیم.
تمبرچی درباره دغدغه پرداختن به ایده مهاجرت در نمایش «آن برد»، یادآور شد: ایده مهاجرت دستکم برای قشر و نسل ما همیشه به عنوان یک امکان مورد توجه قرار میگیرد. در دستنویس اول «آن برد» نگاه به مهاجرت مثبت بود اما متن نهایی بر علیه مهاجرت شکل گرفت. در واقع در متن نهایی به شناخت عواقبتی که مهاجرت در پی دارد، پرداختیم. آنقدر موضوع مهاجرت زیرساختی و پیچیده است که فکر نکنم به این زودیهای دغدغه آن برای نسل ما و طبقه متوسط جامعه برطرف شود.
کارگردان نمایش «آن برد» درباره استقبال قابل توجهی که مخاطبان از اجرای این اثر نمایشی دارند، بیان کرد: می شود ادعا کرد که قالب بازخوردهای مخاطب نسبت به نمایش خیلی مثبت و برای ما ارزشمند بوده است. تولید و اجرای نمایش سختیها و پیچیدگیهای فراوانی دارد که بازخورد غالبا مثبت مخاطبان از اجرا تنها نکته دلگرمکننده برای گروه ما است.
وی درباره اینکه چه ویژگیهایی در نمایش «آن برد» باعث جذب مخاطبان و همراهی آنها شده است، تاکید کرد: با اینکه بازخورد مخاطبان غالبا مثبت است اما ما را غافلگیر کرد. مخاطب با موضوع «آن برد» به راحتی ارتباط میگیرد زیرا در زندگی خود و اطرافیانش با موضوع مهاجرت مواجه شده است. هر گروهی بیشتر دوست دارد که شیوه اجراییاش مورد توجه مخاطب قرار بگیرد ولی صادقانه بخواهیم صحبت کنیم، موضوع «آن برد» مخاطب را جذب میکند. البته شاید فرم اجرای نمایش هم درست درآمده که مخاطب میتواند با موضوع ارتباط برقرار کند.
تمبرچی ادامه داد: بعد از پایان هر اجرا، غالب مخاطبان تحت تاثیر قرار گرفته و برخی نیز اشک میریزند. بسیاری از مخاطبان بعد از پایان نمایش آنقدر منقلب هستند که نمیتوانند صحبت کنند. فکر میکنم موضوع و فرم اجرایی کار توانسته با مخاطب ارتباط درستی را برقرار کند.
این کارگردان تئاتر درباره چالشهای تولید و اجرای «آن برد» به لحاظ اقتصادی، تصریح کرد: چالش اقتصادی همیشه برای تئاتر وجود دارد و تنها با همراهی و حمایت همه اعضای گروه میتوان این چالشها را پشت سر گذاشت که خوشبختانه من از این همراهی و حمایت برخوردار بودم. ما تلاش کردیم بهویژه در طراحی صحنه به سمت ایدههایی برویم که کمترین فشار مالی را روی گروه داشته باشد.
وی متذکر شد: مشکل اساسی این است که اکثر سالنهای تئاتری در آن واحد میزبان ۲ یا ۳ گروه نمایشی هستند و این امر دپوی دکور را با مشکل همراه میکند. حتی اگر گروهی توان مالی ساخت دکور ایدهآل خود را داشته باشد، سالن به عنوان میزبان چند گروه امکان دپوی دکور را ندارد.
تمبرچی اظهار کرد: امیدوارم شرایط برای تئاتر بهتر شود. البته احساس میکنم که شرایط در حال بهتر شدن است و اقبال مخاطبان هم نوید روزهای بهتری برای تئاتر ایران را میدهد.
وی در پایان سخنان خود درباره اینکه آیا اجرای نمایش «آن برد» تمدید یا در سالنی دیگر ادامه پیدا میکند یا خیر، گفت: ما تا ۲۱ اردیبهشت به اجرای «آن برد» ادامه میدهیم. صحبتهایی در گروه برای ادامه اجراها انجام شده و در حال مذاکره با تئاتر شهر هستیم که امیدوارم این اتفاق بیافتد.
نمایش «آن برد» با حضور مهدی زندیه و نیکو بستانی، ساعت ۱۸ در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا میشود.
عکس از رضا معطریان است.
کد خبر 6097371 فریبرز دارایی